Hvad er SEO/søgemaskine optimering? – 3 grene af optimering af hjemmeside til bedre Google-rangering

Du har fået sat en smuk hjemmeside op, men du får ingen besøgende. Og du har hørt, at det er fordi, du skal bruge et eller andet, der hedder SEO.

Men hvad er SEO?
Du har måske søgt ”SEO” eller “søgemaskine optimering” på Google, men alt, du kan finde, er rent volapyk, og du kan næsten ikke overskue at sætte dig ind i, hvad det handler om.

Lad mig helt simpelt forklare dig, hvad SEO er!

Denne artikel er til dig, som har en hjemmeside til din virksomhed.
Artiklen vil selvfølgelig ikke gøre dig til ekspert på området, men den vil introducere dig til, hvad SEO er, og hvad du får ud af at arbejde med SEO.

Så hæng på, og se frem til at blive klogere på SEO.

Hvad er SEO en forkortelse for?

S-E-O står for Search Engine Optimization, der på dansk betyder søgemaskineoptimering.
Det lyder meget indviklet, men det er faktisk ikke sværere, end man gør det til (eller som nogle SEO-eksperter vil have dig til at tro, at det er).

SEO kan sagtens være simpelt!

Hvad er SEO en forkortelse for

Når man taler om at lave SEO-arbejde på en hjemmeside, så betyder det, at man vil lave en optimering af hjemmesiden, så den kan blive vist som en af de første hjemmesider i Googles søgeresultater.
Sagt på en simpel måde, så handler det om at lave sin hjemmeside på en måde, som gør Google glad.
Men hvorfor skal du gøre Google glad?

Når Google er glad, så kommer du til at ligge højere i søgeresultaterne, og måske endda som nummer 1.
Og jo højere du ligger på Google, jo flere besøgende får du til din side.
Og jeg behøver vel ikke at fortælle dig, at jo flere besøgende du får på din hjemmeside, jo flere penge får du i kassen.

Godt!
Nu har du styr på, hvad jeg mener, når jeg siger ”SEO” og “søgemaskine optimering”. Nu skal vi i gang med at forstå hvordan man udfører en søgemaskine optimering.

De 3 grene indenfor søgemaskine optimering

For at gøre det simpelt for dig, har jeg delt SEO op i 3 grene:

  • Teknik
  • Indhold
  • Links

Hvad udgør den tekniske del af SEO? Det er det vi skal se på nu:

Teknik

Denne del handler om at få styr på nogle tekniske ting på din hjemmeside.
Selvom det er teknisk, skal jeg nok prøve at forklare det på en simpel måde.

søgemaskine optimering

Hastighed
Din hjemmeside skal helst indlæses lynhurtigt, når folk går ind på den.
Du kan teste hastigheden på din hjemmeside med Google PageSpeed Insights.

Når du bruger ovenstående værktøj til at analysere din hjemmeside, så vil du få at vide, hvad der kan forbedres. Men det er skrevet på et uforståeligt sprog.

Vil du bare gerne have en hurtig hjemmeside uden at sætte dig ind i en masse indviklet baggrundsviden, så vil jeg anbefale dig at installere et WordPress plugin kaldet “WP Rocket“.

Mobilvenligt design
Det er vigtigt, at din hjemmeside ser pæn ud og er brugervenlig både på mobil og computer.
I dag bruger bruger folk oftere mobilen end computeren til at surfe på nettet.

Du kan teste, om din hjemmeside er mobilvenlig på Google’s mobil-tester.

Det var den tekniske del. Men hvad er SEO optimering af hjemmesidens indhold? Det får du svaret på nu:

Indhold

Der er ikke noget, der booster din hjemmesides besøgstal som en god firmablog.
Jeg har skrevet en anden artikel omkring, hvordan du laver perfekte blogindlæg til din firmablog, og hvad du skal være opmærksom på.

optimering af hjemmeside

Her er en opsummering af, hvad et godt indlæg består af:

  • Hold dig til ét specifikt emne for hvert indlæg. Gå i dybden med emnet.
  • Lav en god overskrift og titel, som fanger læserens opmærksomhed.
  • Lav en god indledning, der fortæller læseren, hvorfor han eller hun skal læse dit indlæg.
  • Lav indlægget i en god længde, hvor du beskriver emnet i dybden uden unødvendigt fyld.
  • Skriv i et levende sprog, som fastholder din læsers interesse.

Udover dit indhold på firmabloggen skal du også sørge for, at indholdet på din forside og de andre almindelige sider er godt.

Det er vigtigt at finde ud af, hvad din målgruppe søger efter på Google for at finde frem til din hjemmeside.
Hvis du f.eks. er freelance fotograf i København, så vil det være meget relevant, hvis du dukker op i Google søgeresultaterne når folk søger på ”fotograf københavn”.
Dermed er ”fotograf københavn” din søgefrase.
Din søgefrase skal indsættes i din overskrift, i dine underoverskrifter og hist og pist i indholdet, så Google ved, at din tekst handler om netop dette.

Men mit eksempel er et rent skud i tågen. Du kan ikke bare gætte dig frem til, hvad din søgefrase skal være.
Det skal du bruge et værktøj til at finde. Du kan se mere om dette i min artikel om, hvordan du laver perfekte blogindlæg til din firmablog.
Princippet er det samme, uanset om du skal finde en søgefrase til et blogindlæg eller en almindelig side.

Nu har vi styr på indholdet.
Men hvad er SEO-links, og hvordan kan man bruge links til at rangere bedre i Google? Følg med og få svaret:

Links

Den sidste gren af søgemaskine optimering omhandler links.
Google kan nemlig også se, om dine artikler og sider har noget godt indhold, ud fra hvor mange der linker til dem fra andre hjemmesider og sociale medier (f.eks. Facebook).

hvad er søgemaskineoptimering

Så helt simpelt: Jo flere der linker til din hjemmeside, jo højere kan du komme op i Googles søgeresultater.
Hvis du sørger for at skrive en masse godt indhold på din hjemmeside, vil folk helt automatisk linke til dig både fra deres egen hjemmeside og på sociale medier.

Så længe du ikke spammer, kan du dog godt promovere din hjemmeside og dine artikler lidt.
Når du har udgivet en ny artikel, kan du f.eks. lave et opslag på din Facebook-side om det med link til artiklen. Så skal folk nok dele dit opslag, hvis de finder indholdet interessant.
Det er også en rigtig god ide at have et nyhedsbrev. Hver gang du laver en ny artikel, kan du fortælle om det i dit nyhedsbrev og indsætte et link.

Derudover kan du svare på folks spørgsmål, hvis du er medlem af forummer eller Facebook-grupper, hvor din målgruppe også er. Hvis det er relevant i forhold til spørgsmålene, kan du også indsætte et link til en af dine artikler.
Indsæt også links i din signatur på forummer og i din mail.

Hvad skal du gøre nu?

Du er nu blevet introduceret til, hvad SEO er, og hvordan du arbejder med det.
Jeg håber, det har afklaret spørgsmålene; “hvad er seo?” og “hvad er søgemaskine optimering?”.

Der er selvfølgelig meget mere at vide om SEO, end hvad du har læst i denne artikel, men du har fået et godt grundlag, som du kan arbejde videre på.
Jeg vil anbefale dig at søge efter mere information, hvor du kan gå mere i dybden med de enkelte emner indenfor SEO.
Læs for eksempel min artikel om, hvordan du skriver perfekte indlæg og får dem til at lige højt på Googles søgeresultater.

Jeg håber, at denne artikel har gjort dig klogere. Held og lykke fremover med at få succes med din hjemmeside.
Du er altid velkommen til at skrive til os, hvis du har brug for hjælp til at lave søgemaskine optimering på din hjemmeside.

LayoutLive.dk © 2020 | Viborg, Danmark • CVR: 40814159 • tlf: +45 44 10 60 70[email protected] | Cookies- og privatlivspolitik | SITEMAP