Artikel

Hvordan skriver man en artikel, der booster ens hjemmesides besøgstal? – Nem 6-trins-guide med firmablog eksempler

Hvordan skriver man en artikel, som folk gider at læse?

Der er ikke noget værre end at bruge, hvad der føles som en uendelighed på at rette og slette i din tekst, fordi du ikke ved, hvordan hulen du skal få din artikel skrevet.

Lad os gøre noget ved det!
Vil du gerne have flere besøgende på din hjemmeside? Har du en firmablog, der trænger til et boost?

Jeg har strikket denne ultimative guide sammen til dig spækket med gode råd og konkrete blog eksempler.

Først og fremmest vil jeg slå fast, at det kræver hårdt arbejde og tålmodighed at få trafik på din side. Men hvis du er nybegynder, tør jeg godt love dig, at min guide kan hjælpe dig godt i gang. Den indeholder masser af firmablog eksempler, der er relevante, hvis du har en firmablog.
Så hæng på, og glæd dig til at se din forretning blomstre.
Jeg har nemlig et par hemmelige tricks i ærmet til dig.

1. – Valg af emne – den kæmpe fejl, mange begår

Mange begår den fejl at tro, at de kan henvende sig til alle på én gang.
Når jeg siger ”de”, så mener jeg mig selv inklusiv. Jeg har selv været der.
Undgå at begå samme fejl som mig:

valg af emne

VÆLG ET MEGET SPECIFIKT EMNE!
Kort sagt er det næsten UMULIGT som nystartet blogger at komme til at ligge højt i Googles søgeresultater ved at skrive om et generelt emne.
Du har meget større chancer med et specifikt emne, som kun få andre har skrevet om.
Og hvordan finder du så dit emne?

Start med at undersøge, hvad din målgruppe skriver og spørger om i forskellige Facebook-grupper og forummer.
Find de hotteste emner i din målgruppe, som har relevans for din ydelse/dit produkt.

Eksempel:
Du er personlig løbetræner og vil gerne skrive en artikel med gode råd om, hvordan man kommer i gang med at løbe IGEN EFTER EN PAUSE.
Super godt emne!
Den sidste del ”IGEN EFTER EN PAUSE” gør emnet ekstra specifikt og snævrer målgruppen endnu mere ind.

Ved du, hvorfor det er godt?

Det er det, fordi din artikel vil være som skabt til lige præcis dén målgruppe, og alt indholdet i artiklen vil være 100% relevant for dem.
Godt arbejde! Bliv hængende, og find det ENE ORD, som er afgørende.

2. – Det ENE ORD, som gør forskellen – din ”søgefrase”

Godt, vi fandt dit emne! Men hvad skal folk søge på i Google for at finde din artikel?
Der er ÉT ORD, som du skal kende til:

Ordet er ”søgefrase”, og det er den sætning, folk skriver i Googles søgefelt for at finde din artikel.

søgefrase98

Hvordan ved du, hvilken søgefrase der passer til dit emne?
Start med at gå ind på Ubersuggest.
Kig efter feltet med teksten “Enter in a keyword or domain“.
Her skal du skrive noget meget generelt for dit emne. Hvad kunne det være?
Med udgangspunkt i vores emne kan vi f.eks. indtaste ”løbe” eller ”at løbe”.
Vi vælger ”Denmark” ved at trykke på knappen til højre for søgefeltet.
Til sidst trykker vi på søgeknappen.
Hvad skal du bruge det til?

Du vil nu se en tabel over forslag til søgefraser.
Du kan også trykke på knappen “RELATED (…)” lige over tabellen for at se relaterede søgefraser.
For at vælge den helt rigtige søgefrase er der 3 ting at kigge efter:

  • Passer søgefrasen (KEYWORD) godt til dit emne?
  • Har den et lavt tal i ”SD”-kolonnen (den skal være grøn)?
  • Har den et højt tal i ”VOL”-kolonnen i forhold til de andre?

Vi vælger søgefrasen ”kom i gang med at løbe”. Vi skriver den ned og gemmer den til senere.

Bemærk:
Som du kan se, skal du logge ind for at se flere end de 10 første forslag til søgefraser.
Du logger bare ind med din Google konto, ligesom når du logger ind på for eksempel din Gmail.

Jeg ved det godt! Det er lidt langhåret at finde en søgefrase.
Men det bliver bedre, for nu skal vi ind på spørgsmålet, hvordan skriver man en artikel-overskrift og titel på den bedste måde? Jeg kommer også med nogle relevante firmablog eksempler til inspiration:

3. – En overskrift og titel der fanger læserens opmærksomhed

Lad os først se på forskellen mellem en overskrift og en titel.
Derefter vil jeg give dig nogle gyldne tips og tricks til at skrive dem helt perfekt og komme med konkrete blog eksempler.

hvordan skriver man en artikel

Hvad er forskellen på overskriften og titlen?

Overskrift:
Overskriften er den, du skriver øverst i selve indlægget.
Der er ingen regel for længden på din overskrift, men jeg vil alligevel give dig noget at gå ud fra:
BuzzSumo analyserede 100 millioner overskrifter og fandt ud af, at overskrifter med 80-95 tegn var de mest læste på Facebook.
Det lyder fornuftigt! Det er langt nok til, at der kan komme noget kød på, men ikke så langt at det bliver uoverskueligt at læse.

Titel:
Titlen er det navn, din artikel får i Googles søgeresultater.
Den er afgørende for, om læseren bliver interesseret og klikker sig ind på din artikel.
Husk altid at sikre dig, at hele din titel vises i Google-søgeresultaterne (der er plads til 55-65 tegn).
I WordPress genereres titlen automatisk ud fra din overskrift.
For at ændre titlen manuelt skal du installere et plugin, som hedder ”Rank Math” til din WordPress-side.
Derefter finder du feltet ”SEO-titel”, hvor du kan indsætte din titel.

Hvornår skal vi i gang med at skrive?

NU!
Bliv hængende! Tiden er kommet til at kaste os over spørgsmålet, hvordan skriver man en artikel med en perfekt overskrift og titel og jeg giver dig selvfølgelig nogle relevante firmablog eksempler, som kan inspirere dig:

Hvordan skriver man en artikel-overskrift og titel bedst muligt?

Bortset fra de nævnte forskelle, så har overskriften og titlen meget til fælles, når det kommer til måden at skrive dem på.
Jeg vil anbefale dig at starte med at skrive din overskrift helt perfekt og derefter bruge en simplere og kortere version af denne til din titel.

Fun fact:
Ifølge Copyblogger ser 80% af læserne kun overskrifterne og forsvinder derefter igen.
Så der er altså kun 20% af læserne tilbage til at læse indholdet.
Den statistik må du ikke blive en del af. Din overskrift og titel skal sidde lige i skabet, så folk bare MÅ læse din artikel.

Sådan skriver du dem helt perfekt (få inspiration fra blog eksemplerne):

  • I forhold til rangering på Google er der en fordel ved at inkludere din søgefrase (søgefrasen fandt vi i afsnit 2). Tilpas eventuelt søgefrasen, så den indgår på en naturlig måde.
  • Hvad får læseren ud af at læse din artikel? Det skal du nu beskrive på en måde, hvor du inkluderer din søgefrase. Med vores tidligere søgefrase er her et forslag: ”Kom nemt i gang med at løbe igen med disse simple råd – Guide til erfarne løbere
  • Tal og statistik giver troværdighed. Lad os forbedre det tidligere eksempel ved at indsætte et tal: ”Kom nemt i gang med at løbe igen med disse 7 simple råd – Guide til erfarne løbere”. Hvad med noget statistik? LinkedIn testede overskrifter med og uden statistik og fandt eksempler med OP TIL 37% FLERE KLIK ved brug af statistik. Forslag med statistik: ”24% af alle løbere begår denne kæmpe fejl, når de gør sig klar til maraton. Er du en af dem?

Men skal vi ikke snart skrive noget indhold?

Jo, det skal vi nu!
Lad os se på spørgsmålet, hvordan skriver man en artikel-indledning, der fastholder din læser. Jeg vil igen komme med konkrete blog eksempler til din firmablog:

4. – Indledning – Hvordan skriver man en artikel, der fastholder læseren fra start?

Hvert enkelt ord i din indledning skal spille, for at du kan fastholde din læser.
Du er velkommen til at lade dig inspirere af indledningen i denne artikel, MEN IKKE AT KOPIERE DEN!

Vil du høre, hvordan jeg har lavet min indledning?

indledning

I den første del af indledningen har jeg brugt PASO-formlen som er en forkortelse for ”Problem-Agitate-Solve-Outcome”.

Hvis du sidder og tænker “Hvordan skriver man en artikel-indledning, der følger PASO-formlen?” Så er det præcis det, jeg vil forklare nu ved brug af blog eksempler fra denne her artikel, som du er i gang med at læse:

  • Problem. Forstå, hvad din læsers pain (problem) er. I min artikel var problemet, at du var træt af at skrive indlæg, som ingen gad at læse. Det er et reelt problem, jeg ved, min målgruppe har.
  • Agitate. Gnub salt i såret. Du skal få læseren til at tænke over, hvor frustrerende, træls og irriterende problemet er: “Der er ikke noget værre end…
  • Solve. Her kommer du med løsningen på læserens problem: ”Men lad os da gøre noget ved det!
  • Outcome. Lad læseren drømme om udfaldet af din løsning: ”… glæd dig til at se din forretning blomstre

Voila! Et stk. PASO-indledning.

Der er flere ting, du kan gøre for at få læseren på krogen. Her får du flere blog eksempler fra denne artikel:

  • Husk altid at være ærlig og realistisk: ”… så kræver det hårdt arbejde og tålmodighed at få trafik…
  • Udpensl, hvem din målgruppe er, og tal direkte til dem: ”… Ja dig… som har en firmablog…
  • Så et frø af nysgerrighed: ”…et par hemmelige tricks i ærmet til dig…

Du har måske siddet og tænkt “hvordan skriver man en artikel på en spændende måde?”. Nu er tiden kommet til, at vi skal have smækket løs på tasterne og få skrevet noget indhold i artiklen.

5. – Indhold – hvordan skriver man en artikel på en struktureret men levende måde?

Så er det nu! Du har læserens fulde opmærksomhed og skal nu levere det, du har lovet.

Du er oppe imod hårde odds:
Et studie har vist, at folk gennemsnitligt kun læser op til 28% af dit indhold.
Din opgave er at gøre din tekst interessant hele vejen igennem, så læseren bliver hængende så længe som muligt.
Og som lovet har jeg nogle tricks i ærmet til dig samt nogle konkrete blog eksempler:

Først skal vi se på spørgsmålet; hvordan skriver man en artikel med et overskueligt layout, og derefter kommer vi ind på, hvordan du tryllebinder din læser med dit sprog.

blog eksempler

Hvordan skriver man en artikel med et overskueligt layout?

En struktur af overskrifter og underoverskrifter:
Undgå for alt i verden at smide en MUR af tekst i hovedet på din læser.
Del din tekst op i små afsnit med hver deres underoverskrift.
Du kan også lave under-underoverskrifter, som jeg har gjort. Men lad være at lave flere end det (under-under-under…) – det bliver for rodet og uoverskueligt.

Med fed skrift, kursiv og understregning kan du opdele teksten yderligere indenfor de enkelte afsnit.
Disse effekter kan også bruges til at fremhæve vigtige ord og sætninger, som du vil have læserne til at få øje på, når de ”skanner” siden.
Hvad mener jeg med at ”skanne” siden?

Den gennemsnitlige bruger læser ikke hele din artikel fra ende til anden.
I stedet skanner de overskrifterne igennem og læser kun de afsnit, som interesser dem.

Du kan også bruge billeder, video eller infografik i de enkelte afsnit for at bryde dem lidt op og gøre artiklen mere interessant at kigge på.

Hvor lang skal din artikel være?
En undersøgelse fra Backlinko viser, at de artikler, der ligger øverst på Google, har en gennemsnitlig længde på omkring 1890 ord.
Men ifølge SEO-eksperten Niel Patel afhænger det af branchen og kan svinge fra 300 til 3000 ord. Prøv at tjekke, om din branche er nævnt i Neil´s artikel.

MEN: Ovenstående tal er kun en rettesnor!
Du bør altid skrive din artikel i en længde, som passer til dit emne, så den bliver dybdegående nok uden at have ligegyldigt fyld.
Derudover kommer det an på din målgruppe – hvor travlt har din læser?

Nok om layout! Nu skal vi se på spørgsmålet; hvordan skriver man en artikel på en spændende måde, der tryllebinder ens læser? Med enkelte blog eksempler, du kan bruge til din firmablog.

Hvordan skriver man en artikel med et levende sprog?

Jeg har lavet en liste over sproglige virkemidler, du kan overveje at bruge til at fastholde din læsers interesse.
Men du skal blot se punkterne og blog eksemplerne som en inspiration. Det giver ikke mening at bruge dem alle til samtlige målgrupper.
Du er den eneste, der kan afgøre, hvad der vil virke bedst for netop din målgruppe.

  • Skriv i et letlæseligt sprog uden for mange fagbegreber – og når du bruger dem, så forklar dem. Giv konkrete eksempler, når du forklarer noget abstrakt.
  • Find den rigtige tone. Formel eller uformel tone? Følelsesbetonet eller kold tekst? Osv.
  • Læg noget personlighed i teksten, som får den til at skille sig ud. Byg et brand op om dig selv, og opbyg en følgerskare. Tilføj mere værdi end selve artiklens indhold. Dine faste læsere følger dig ofte, fordi de godt kan lide din skrivestil, synes din vinkel på emnerne er interessant, eller fordi du skriver til dem på en måde, der skaber en relation.
  • Tal til følelserne ikke fornuften. Enhver god sælger ved, at det handler om at tale til folks følelser. Lad din entusiasme, glæde og optimisme skinne igennem i teksten, så det smitter af på din læser. Men gør det med måde, hvis du gerne vil fremstå seriøs.
  • Krydderi. Spice din tekst op med talemåder, ordspil, billedsprog, metaforer, slang, you name it. Men husk igen: Alt med måde.
  • Tal til din læser. Der er ikke noget mere upersonligt end at skrive ”man” i alle sætninger. Brug ”du” i stedet. Stil gerne spørgsmål til din læser. Blog eksempler: “det, du skal være opmærksom på…”, “har du selv oplevet dette? så skriv en kommentar…”
  • Formuler dig ordentligt. Når du har skrevet din tekst færdig, bør du gå den igennem for kludrede formuleringer, du kan forsimple. Undgå også for mange gentagelser. Varier dine ordvalg.
  • Hold dig til emnet. Dine læsere er utålmodige. Er der for mange ligegyldige detaljer eller udenomssnak, er de hurtigt videre. Men afhængigt af din målgruppe skal du heller ikke skære helt ind til benet, så du får en tør og upersonlig tekst, der minder om noget fra et leksikon.

FEDT!!!
Du er stort set i mål. Du har lavet alt benarbejdet. Nu er der kun lidt finpudsning tilbage og så er du klar til at hamre løs på “udgiv”-knappen.

6. – Efterarbejdet

Det er edderbankme godt arbejdet!
Vi skal kun lige finpudse de sidste detaljer, og så er den hjemme.

efterarbejdet

Baggrundsviden giver troværdighed

Som du kan se i min artikel, har jeg lagt nogle små ”fun facts” ind hist og pist.
Det kan være undersøgelser, statistikker, citater fra eksperter osv.
De øger din troværdighed og viser, at du har sat dig ind i emnet og ved, hvad du taler om.
Men for at dine ”fun facts” ikke blot er tomme påstande, er det vigtigt, at du henviser til kilden, ligesom jeg har gjort.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Hvordan skriver man en artikel, der rangerer højt på Google?
Vi har allerede været omkring nogle SEO-teknikker, som kan øge dine chancer for at ligge højt på Google.
SEO handler om, hvordan du kan optimere din hjemmeside, så den nemmere kommer til at ligge højt i Googles søgeresultater.
Vi brugte for eksempel en SEO-teknik, da vi fandt din søgefrase og brugte den i din overskrift og titel.
Der er meget mere at vide om SEO, men det kan du tage stille og roligt hen ad vejen.
Hvis det er noget, du vil vide mere om, kan jeg anbefale dig at læse min guide omkring SEO/søgemaskineoptimering.

Få den læst igennem

Inden du kaster dig over ”udgiv”-knappen, vil jeg lige give dig et godt råd.
Tjek din tekst igennem for fejl et par gange. Stavefejl, grammatik, kommafejl osv.
Et sjusket indlæg skræmmer folk væk. Det hele skal spille!
Til sidst vil jeg anbefale dig at få en anden til at læse mesterværket igennem. Et par friske øjne, som kan gå den igennem for fejl, du ikke selv kan se.

Tillykke med dit blogindlæg

Du gjorde det! Dit blogindlæg er klar til at blive udgivet.
Jeg håber, jeg fik besvaret dit spørgsmål “Hvordan skriver man en artikel?”, og at du er blevet inspireret af blog eksemplerne og har fået en idé om, hvordan du kan implementere det i din firmablog.
Forhåbentlig føler du dig nu bedre klædt på til at skrive en masse kvalitetsartikler til din hjemmeside.

Tillykke med dit blogindlæg

De sidste ord om, hvorfor du skal have en firmablog

En firmablog kan kraftigt øge den organiske trafik på din hjemmeside.
Organisk trafik er den trafik, du får, når din hjemmeside bliver vist i Googles søgeresultater, og en bruger klikker sig ind på den.

Du skal dog være opmærksom på, at det er en langsigtet strategi, som først giver pote efter flere måneder.
Derudover skal du forvente at bruge meget tid på det.
Især de første indlæg vil tage noget tid. Men stille og roligt vil du blive hurtigere og bedre til at skrive.
Til gengæld, hvis du kommer godt i gang med det, så vil du få en jævn strøm af gratis organisk trafik til din hjemmeside de næste mange år.

Send os gerne en besked, eller skriv en kommentar, hvis du er i tvivl om noget.
Held og lykke med din firmablog.

More to explorer

Facebook
Twitter
LinkedIn

About Me

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Recent Posts

Follow Us

Weekly Tutorial